Polestar – Volvos nya märke för elbilar

Elbilar tar upp betydligt mer plats i media än vad de gör på våra vägar. Men nu börjar de stora biljättarna satsa allt mer på att utveckla sina egna elfordon. Det var med detta som bakgrund Volvo Cars 2017 släppte nyheten att man skulle börja producera elbilar under namnet Polestar.

Tanken med att skapa detta nya varumärke var att Polestar skulle kunna agera som ett nyskapande startupföretag utan att behöva känna sig bunden av Volvos varumärke samtidigt som man har betydligt större finansiella möjligheter och kompetens än vad konkurrenterna inom nyskapande elbilar har.

Polestar 1 och 2

Demoexemplar av Polestar 1
Källa: Alexander Migl, Wikimedia

Polestars första bilmodell med det logiska namnet Polestar 1. Bilen är Polestars första och enda hybridbil innan man går över till att producera endast renodlade elbilar. Bilens kaross är byggd i kolfiber och man kan se detaljer från Volvos designfilosofi i dess linjer men Polestar har betydligt mer vågade linjer och Polestar 1 har imponerat många med sin design. Bilen har 600 hästkrafter och beräknas finnas till salu i slutet av 2019. Med en prislapp på över 1.5 miljoner kronor så är bilen såpass dyr att man hade föredragit om man kunnat vinna en i ett online casino, istället för att hosta upp summan kontant. Bilen ska produceras i en begränsad upplaga om 1500 och enligt uppgift är en tredjedel av dessa redan förhandsbokade.

Men Polestar har siktet på att redan med sin nästa bil Polestar 2 lämna lyxsegmentet och lansera en bil som är mer inriktad mot vanliga konsumenter. Tvåan blir en renodlad elbil med en prislapp på någonstans mellan 400,000 till 600,000 kronor. Detta placerar bilen som en direkt konkurrent till Teslas modell 3 men många ser redan Polestar som ett betydligt mer praktiskt alternativ än någon annan elbil på marknaden. Polestar 2 beräknas finnas till salu kring slutet av 2019.

Även en Polestar 3, som är tänkt att bli en eldriven SUV, finns på planeringsstadiet med ett preliminärt lanseringsdatum 2021.

Nya modeller för försäljning och ägande av bilar

Polestar satsar även på att vara nyskapare inom hur man säljer och äger bilar. Deras bilar kommer inte säljas via vanliga bilhandlare utan man kommer sälja dem via eget showroom som sägs vara lika mycket inspirerade av Apple som en traditionell bilhandel. Inom ett och ett halvt år beräknar man ha omkring 60 showrooms på tre kontinenter.

Ett mål är också att förändra hur ägandet av en bil fungerar. Genom att bygga vidare på Volvos koncept Care by Volvo där man betalar en enda månadsavgift som täcker leasing, service, försäkring och alla andra bilrelaterade kostnader hoppas man kunna göra elbilar till ett realistiskt alternativ för en större mängd trafikanter. Detta är tänkt att helt eliminera oförutsedda bilrelaterade kostnader för bilägare. Vid behov av service ska man till och med kunna boka hämtning av ens bil som sedan efter service levereras till ens hem eller arbetsplats helt utan extra kostnad.

De extra besvär som ägandet av en elbil kan innebära hoppas man kunna tackla genom att dra nytta av Volvos företagsmuskler. Man arbetar med att skapa en app för att hitta laddningsstationer som kommer vara integrerad med alla lokala företag som erbjuder laddning av elbilar. Det gör att man kan sköta laddningar och betalningar från en enda app.

Den första praktiska elbilen?

Tesla Model 3 konkurrent till Polestar 1
Källa: Smnt, Wikimedia

Tesla har länge dragit stor uppmärksamhet till sig med sin unika stil och marknadsföring. Men många menar att Polestar backat av Volvos tradition inom biltillverkning kommer vara den första elbilen som inte bara är en demonstration av vad elbilar kan vara kapabla till i framtiden ut faktiskt är ett bra alternativ för många som behöver ett praktiskt elfordon idag.