Förvandlar Loot Boxes datorspel till casinon?

En gång i vad som för många spelare känns som en grå forntid var det väldigt enkelt att avgöra vad ett datorspel kostade. Det hela började och slutade med prislappen på kartongen. Men ända sedan tidigt 2000-tal har kostnaderna för att producera stora speltitlar gått upp mer och mer och de största titlarna är numera fullt jämförbara med en hollywoodfilm i produktionsbudget.

Det tvingade de stora spelföretagen att hitta nya strategier för att tjäna pengar. Sida vid sida med försäljning av själva titeln började det nu dyka upp kostnader för månadsprenumerationer och expansioner som ibland kunde kosta lika mycket som själva spelet. Men en strategi för att öka spelens intjäningspotential som har varit både effektivare och kontroversiellare än någon annan är försäljningen av det som brukar kallas för loot boxes.

Men nu har fler och fler länder börjat granska dessa system och lagstiftningen kring dem. Är dessa system egentligen förklädda casinospel?

Knappar på tangentbord
Källa: Pixies, Pixabay

Vad är egentligen en Loot Box?

En loot box är ett paket med slumpmässiga föremål i ett spel. Spelaren köper en loot box antingen med riktiga pengar eller med någon form av virtuell valuta i spelet som oftast i sin tur köpts med riktiga pengar. När spelaren sedan öppnar sin loot box kan han vinna föremål som antingen är väldigt vanliga i spelet, och därför har lågt värde, eller om han har tur betydligt mer sällsynta och värdefullare.

Det som gör konceptet svårt att förstå är att det finns en stor variation i hur loot boxes funkar i olika spel. I somliga spel ger dessa loot boxes endast föremål med kosmetisk funktion. Ett exempel på detta är Blizzards populära first person shooter-spel Overwatch där loot boxes ger möjligheten att ge sin spelkaraktär ett mer personligt utseende. Detta har ingen påverkan på spelupplevelsen utöver det rent kosmetiska.

I andra spel har föremålen i dessa loot boxes direkt påverkan på spelet och har man turen att hitta de bästa och mest sällsynta föremålen så har man en direkt fördel mot andra spelare som inte köpt en vinnande loot box. Detta är betydligt mer kontroversiellt och i vissa fall såsom ökända Star Wars Battlefront II möttes det av så stor kritik att spelets producent Electronic Arts blev tvungna att stänga av systemet helt.

Somliga spel såsom Star Wars Battlefront II eller FIFA-serien har sina loot box-system vid sidan av att själva spelet också säljs till fullpris medan andra spel är helt gratis att spela och den enda kostnaden är att frivilligt köpa dessa loot boxes. Ett exempel på det senare är Blizzards virtuella kortspel Hearthstone där spelaren kan spela helt gratis men har möjligheten att betala för att snabbare kunna samla på sig kort att bygga bättre lekar med.

Varför har Loot Boxes blivit kontroversiella?

Det har på senare tid lyfts upp en hel del problem med dessa system. Att de belöningar man får är slumpmässiga gör att spelaren får en liknande upplevelse som när man spelar ett lotteri eller casinospel enligt flera undersökningar. Detta gör att loot boxes kan leda till ett beroende och därför bör spel som innehåller sådana system regleras på samma sätt som andra spelformer som till exempel online casino. Flertalet länder granskar spelindustrin och loot box-systemen som ofta finns i spel som kan spelas av minderåriga.

Representanter för spelindustrin har försvarat systemet då de föremål man kan vinna inte har något värde utanför spelet och därför inte kan räknas som spelvinster så som det definieras i det flesta länders lagstiftning.

Det är dock en sanning med modifikation då det i vissa spel har uppstått tredjepartssidor där man kan använda föremål i spelet eller spelets virtuella valuta och antingen sälja dem för riktiga pengar eller använda dem för olika typer av spel och betting. Ett exempel på detta är EA:s Fifa serie där de mynt man använder i spelet för att bygga sitt lag har använts för spelverksamhet.

Man spelar datorspel
Jamie McInall, Pexels

Försök till reglering

Nu ser det ut som att många länder kommer bli betydligt tuffare mot spelindustrin där många aktörer såsom EA och Activision numera tjänar mer pengar på loot boxes än på försäljningen av spelen i sig.

  • Sverige I Sverige har man arbetat en längre tid med att se över spellagstiftning och nya regler ska träda i kraft från och med januari 2019. Civilminister Ardalan Shekarabi öppnade i februari 2018 också upp möjligheten för att så kallade loot boxes i framtiden också kan komma att omfattas av denna lagstiftning.
  • Australien I Australien offentliggjordes en undersökning av kommittén för miljö och kommunikation i september 2018. Utredningen fann att spel som innehåller loot boxes bör märkas med varningsetiketter samt förses med åldersgräns.
  • Belgien och Nederländerna I dessa två Beneluxländer stötte spelindustrin på patrull under 2018. Efter utredningar fälldes ett flertal speltitlar för att bryta mot ländernas spellagstiftning. De flesta spelbolagen rättade sig efter ländernas rekommendationer och stängde av möjligheten att köpa loot boxes för riktiga pengar i sina titlar. I Belgien vägrade dock EA att göra det i sina FIFA-spel och landets spelkommission undersöker nu möjligheterna att dra igång en rättsprocess mot speljätten.
  • USA I USA har de olika staterna egen lagstiftning kring spel och det finns ingen nationell lag som reglerar loot boxes. Vissa delstater såsom Minnesota kräver dock numera märkning och åldersgräns på sådana spel.

Kan spelindustrin reglera sig själv?

Olika länder arbetar alltså med att implementera lagar som kan försvåra för spelindustrin som eventuellt kan bli tvingade att släppa olika versioner av samma spel för att rätta sig efter olika länders lagstiftning.

Därför anser många att intresseorganisationer för spelindustrin själva bör arbeta med att ta fram egna bestämmelser för hur loot boxes och andra system för mikrotransaktioner i spel får fungera. Både europeiska PEGI och amerikanska ESRB som arbetar med åldersgränsmärkning av speltitlar har dock klargjort att man inte ser loot boxes som casinospel och därför inte har för avsikt att ta med dem i sin märkning såvida inte ländernas egna lagstiftning kräver detta.

Därför ser det inom den närmsta framtiden ut som att spelare eller föräldrar till spelfantaster själva får utbilda sig om loot boxes och tänka sig för vad det egentligen är man lägger sina pengar på.