Hatar Svenskarna Casinoreklam?

Vi svenskar har alla en sak gemensamt. Under en vanlig dag kommer vi i kontakt med olika typer av reklam och marknadsföring för online casinon ett stort antal gånger. Det kan röra sig om reklam i tv, tidningar, online, i radio eller i olika former av direktmarknadsföring. Som svensk som inte är bosatt i en koja ute i skogen är det i princip omöjligt att undgå den formliga störtvågen av casinoreklam som sveper över vårt land.

Detta har lett till att det är många som har blivit ordentligt trötta på casinoreklam i alla dess former. Det har till och med gått så långt så att många har ledsnat på hela branschen och helst skulle vilja slippa allt vad nätcasinon heter.

Casinoreklam
Källor: Pixabay

Varför så mycket reklam?

En typisk casinoreklam innehåller erbjudanden som är menade att locka nya spelare, ofta i form av en insättningsbonus eller så kallade free spins på slots och andra casinospel.

Konkurrensen om svenska spelare har blivit väldigt hård och de olika företagen har varit villiga att lägga stora pengar på marknadsföring för att kunderna ska välja just deras casino detta har i sin tur lett till en taktik där man helt enkelt försöker nå ut med så många exponeringar som möjligt. Svensk media i sin tur har kommit att bli beroende av casinoreklam som en betydande inkomstkälla där spelbolagen sägs stå för ca 10% av den totala marknaden för annonsering.

Det är denna symbios av spelföretag som vill marknadsföra sig så mycket som möjligt och en svensk media som behöver varje reklamkrona som har resulterat i den överexponering som många upplever idag. Den som inte har spelandet som hobby själv upplever ofta reklamen som direkt störande och den ofta något aggressiva framtoningen som många av reklaminslagen har kan till och med av vissa ses som direkt stötande. Detta har lett till att samtidigt som marknaden för online casinon fortsätter att växa i landet, så har företagens rykte kommit att bli allt mer skamfilat. Nätcasinon har av många kommit att ses som giriga företag som är beredda att överskölja oss med reklambudskap efter reklambudskap i hopp om att få oss att spela för våra pengar. Samtidigt som man förargas av dessa casinoreklamer så glömmer man bort att de har kommit att bli absolut nödvändiga för att vi ska kunna ha tillgång till media i form av tidningar, tv och radio som inte skulle klara sig utan nätcasinonas stadiga annonsering.

Slotmaskiner
Källor: Unsplash

Hur ser framtiden ut?

2019 blir ett år då den rådande situationen kan förändras snabbt. Den som har det minsta intresse för spel har förmodligen inte kunnat missa att från och med årsskiftet så har den svenska spellagstiftningen ändrats markant.

För att kunna bedriva spelverksamhet i Sverige blir nätcasinona nu tvungna att söka en svensk spellicens. Denna licens kommer också att krävas för att bolagen ska kunna marknadsföra sig i framtiden. Licensierade spelbolags marknadsföring måste sedan också vara präglade av måttfullhet.

Med licensieringen följer också svensk skatteplikt och nätcasinona måste nu betala 18% skatt på sina vinster. Dessa nya lagar leder till att mängden aktörer på marknaden förutspås att krympa och den svenska skatten tros också kunna resultera i en krympande budget för framtida marknadsföring.

Det råder dock fortfarande stor ovisshet kring exakt hur den ny spellagstiftningen kommer att falla ut både för spelbolagen, svenska staten och svenska spelare. Dock verkar det som att hur och hur mycket som nätcasinon marknadsför sig i Sverige kommer att förändras. De casinon som är mest framgångsrika med att anpassa sin marknadsföring till de nya förutsättningarna kommer att få en stor konkurrensfördel mot de som ligger efter i att anpassa sig. Det förutspås att branschen kan komma att konsolidera sig och mängden aktörer kan på detta sätt krympa.

Den andra sidan av myntet är att många också oroar sig för svensk media som eventuellt kan få se en krympande mängd reklamintäkter från casinobranschen. Detta skulle kunna bli ett stort avbräck för många typer av media som brottas med dålig lönsamhet.

Just nu vet ingen riktig hur framtiden för casinoreklam i Sverige ser ut.  De svenskar som ledsnat rejält på alla reklamer som är omöjliga att fly ifrån kan i alla fall trösta sig med att någon typ av förändring kommer att ske. Exakt hur den nya fria svenska spelmarknaden och dess marknadsföring kommer att se ut får vi nog vänta något år med att uttala oss om med någon säkerhet. En sak är i alla fall säker för den som gillar att spela och inte har ledsnat helt på casinon och deras reklam så kommer framtiden bli intressant och det kommer att bli lättare att veta att man spelar hos ett seriöst bolag som har det som krävs för att ha en svensk spellicens.